Konkurs historyczny Twierdza Przemyśl
Początki konkursu "Twierdza Przemyśl" oraz jego przebieg
Jednym z wielu przedsięwzięć naszej szkoły jest coroczna organizacja Powiatowego Konkursu Historycznego "Twierdza Przemyśl". Twierdza Przemyśl jest nieodłącznym elementem lokalnej historii i jako ważna część namacalnych dziejów naszego miasta, jest dla kolejnych pokoleń swoistą lekcją patriotyzmu, którą należy kontynuować i promować. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół podstawowych. Jego ideą jest promowanie wiedzy z okresu I wojny światowej oraz akcentowanie roli, jaką odegrała w niej Twierdza Przemyśl. Intencją organizatorów konkursu jest także kultywowanie wartości historycznych wśród młodego pokolenia, poszerzanie wiadomości na temat ludności cywilnej oraz żołnierzy i ich życia codziennego z tamtego okresu. Ponadto wiedzy z zakresu techniki wojennej, obiektów militarnych, pogłębianie tematyki regionalnej pod hasłem: Moja mała Ojczyzna, wczoraj, dziś i jutro, a także upamiętnianie ofiar I wojny światowej.
Początki konkursu "Twierdza Przemyśl" sięgają 2001 r. i związane są z wizytą w Przemyślu Mera Innsbrucka Eugena Sprengera, która zaowocowała m.in. inicjatywą opieki nad cmentarzami z I wojny światowej oraz organizacją niniejszego konkursu. Przedsięwzięcie to cieszy się bardzo dużą popularnością wśród młodzieży, nauczycieli i rodziców.
W 2018 roku konkurs uświetnił obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Konkurs składa się z 2 etapów.
- W konkursie udział biorą uczniowie szkół podstawowych nie tylko z miasta Przemyśla ale także powiatu.
- I etap to eliminacje, które odbywają się na terenie szkoły. Uczniowie rozwiązują test składający się z pytań, map oraz ilustracji przygotowany przez członków Jury konkursu.
- II etap, w którym uczniowie odpowiadają ustnie na zadane pytania przez Jury konkursu, w tym ilustracyjne jest finałem, do którego wchodzi 6 uczniów ze szkół podstawowej. Z ich grupy wyłaniani są zwycięscy pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca oraz trzy wyróżnienia.
- Od wielu lat konkurs organizowany jest wraz z Archiwum Państwowym w Przemyślu, Polskim Towarystwem Historycznym Oddział w Przemyślu, Przemyską Biblioteką Publiczną, Przemyskim Centrum Kultury i Nauki ZAMEK, 5. batalionem strzelców podhalańskich, Grupą Rekonstrukcji Historycznych ARTYLERIA, Towarzystwem Przyjaciół Nauk w Przemyślu (wspierającym konkurs od strony merytorycznej i naukowej; którego członkowie zasiadają w Jury) oraz Związkiem Gmin Fortecznych w Przemyślu.
- O kilku lat prowadzone są dla uczestników konkursu warsztaty w Muzeum Narodowym pod tytułem "Wielka Wojna 1914-1918", które odbywają się w I L.O. w Przemyślu, a prowadzone są przez doktora Lucjana Faca. Spotkania z uczestnikami konkursu prowadzi także Archiwum Państwowe w Przemyślu w ramach lekcji poświęconych historii Twierdzy Przemyśl.
- Konkurs objęty jest patronatem honorowym przez: Konsula Honorowego Polski w Tyrolu, Przewodniczącego Sejmiku Podkarpackiego, Prezydenta Miasta Przemyśla, Starostę Powiatu Przemyskiego, Prezesa Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Przemyślu, Prezesa Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Przemyślu.
Patronat medialny nad przebiegiem konkursu obejmują:
- "Nasz Przemyśl",
- "Radio VIA",
- "Podkarpacka Historia",
Opracował: dr Marcin Duma
Przykładowe pytania – konkurs „Twierdza Przemyśl"
1. W czasie I wojny światowej Przemyśl był określany mianem:
a) Bramy Węgier
b) Bramy Przemyskiej
c) Bramy Karpackiej
2. Z fortu IV „Optyń” roztacza się widok na:
a) Łętownię
b) Orzechowce
c) Hermanowice
3. Uzupełnij nazwy dzieł obronnych Twierdzy Przemyśl:
a) XII ………………………
b) Xb ………………………
c) ……... Cyków
4. Wysunięte najdalej na północ umocnienia polowe Twierdzy Przemyśl noszą nazwę:
a) „Pod Mazurami”
b) „Na Górach”
c) „Helicha”
5. Forty o numerach I/1 do I/6 to:
a) Forty rdzenia Twierdzy Przemyśl
b) Forty polowe Twierdzy Przemyśl
c) Forty Grupy Siedliskiej
6. Czy w XX wieku w Twierdzy Przemyśl zbudowano od podstaw któryś w fortów.
a) tak
b) nie
7. Aby udać się z fortu IV „Optyń” na fort III „Łuczyce” należy:
a) skierować się na zachód
b) skierować się na wschód
c) skierować się na północ
8. Wyjaśnij pojęcie tradytor
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
9. Wyjaśnij pojęcie Mur Carnota ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10. Który z wymienionych fortów powstał w latach osiemdziesiątych XIX wieku:
a) XIV „Hurko”
b) XIII „San Rideau”
c) IX „Brunner”
11. Wśród podanych państw zaznacz to, które nie było członkiem trójprzymierza
a) Niemcy
b) Rosja
c) Włochy
12. Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Serdeczne porozumienie (ententecordiale) to układ zawarty w 1904 r. pomiędzy….
a) Francją a Rosją
b) Rosją a Wielką Brytania
c) Wielką Brytanią a Francją
13. Zaznacz poprawne dokończenie zdania. Do I wojny światowej, po stronie państw centralnych, najpóźniej przystąpiła….
a) Austria
b) Turcja
c) Bułgaria
14. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Plan realizacji przez Niemców wojny na dwa fronty opracował w 1905 r. :
a) Alfred Schlieffen
b) Paul von Hindenburg
c) Helmuth von Moltke
15. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Czołgi zostały po raz pierwszy użyte przez Brytyjczyków w:
a) 1914 r.
b) 1915 r.
c) 1916 r.
d) 1917 r.
e) 1918 r.
16. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Bohaterem narodowym Francji został obrońca Verdun, którym był:
a) Philippe Petain
b) Charles de Gaulle
c) Joseph Joffre
17. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Akt 5 listopada określany mianem aktu dwóch cesarzy został wydany przez:
a) Franciszka Józefa I i Wilhelma II
b) Karola I i Wilhelma II
c) Franciszka Józefa I i Karola I
18. Zaznacz prawidłową odpowiedź. I Brygada Legionów Polskich stoczyła w grudniu 1914 r. kilkudniową bitwę pod:
a) Konarami
b) Kostiuchnówką
c) Łowczówkiem
19. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Dowódcą I Korpusu Polskiego w Rosji był:
a) Józef Dowbór Muśnicki
b) Józef Haller
c) Kazimierz Sosnkowski
20. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Depesza Zimmermanna to zaszyfrowany telegram, w którym Niemcy proponowały sojusz przeciwko USA jednemu z państw Ameryki Południowej. Propozycję tę skierowano do:
a) Meksyku
b) Brazylii
c) Argentyny